Börja spela

Älvsjö ÄIK Innebandyförening

Ändamål

§1

Föreningen har till uppgift att främja och genom sina medlemmar utöva motions- och idrottsaktiviteter. För detta ändamål skall föreningen verka för idrottens bästa, välja ändamålsenliga verksamhetsformer, anpassa sin verksamhet efter samhällets krav samt verka för främjandet av god kamrat- och föreningsanda och aktivt verka för en dopingfri idrott.

Föreningens verksamhet samordnas genom föreningsstyrelsen.

Namn och tillhörighet

§2

Föreningens fullständiga namn är Älvsjö Allmänna Idrottsklubbs Innebandyförening (ÄAIK Innebandy), bildad 11 april 2016 med hemort i Stockholms kommun.

Föreningen är medlem i Älvsjö Allmänna Idrottsklubb (ÄAIK) samt Älvsjö Allmänna Idrottsklubbs Fritidsallians (Alliansen).

Föreningens organisationsnummer är 802501-2868. Stadgarna är fastställda av årsmöte 2017-08-30.

Föreningen är medlem i Sveriges Innebandyförbund (SF) och därigenom anslutet till Sveriges Riksidrottsförbund (RF). Föreningen tillhör även Stockholms Distriktsidrottsförbund (DF) samt vederbörande Specialidrottsförbund.

§3

Medlemskap beviljas av föreningens styrelse.

§4

Medlem skall erlägga av föreningens Årsmöte fastställda medlemsavgifter.

§5

Medlem som fullgjort sina skyldigheter mot föreningen har rätt att med styrelsens medgivande representera föreningen vid allmänna tävlingar.

§6

Medlem, som uppnått 15 år och som för det löpande eller det närmast föregående räkenskapsåret erlagt stadgad medlemsavgift, har vid val och fattande av beslut i förening yttranderätt, förslagsrätt och rösträtt. Medlem som inte uppnått 15 år har yttranderätt och förslagsrätt. Rösträtten får inte utövas genom ombud.

Till hedersmedlem kan styrelsen föreslå medlem som utfört särskilt betydande och avsevärt arbete för föreningen. Föreningens årsmöte beslutar om sådant hedersmedlemskap.

§7

Medlem som fullgjort sina stadgeenliga skyldigheter och inte vill kvarstå i föreningen, skall skriftligen anmäla detta till föreningens styrelse och är därmed omedelbart skild från föreningen.

§8

Medlem, som har försummat klubben genom utebliven betalning av medlemsavgift och/eller aktivitetsavgift, eller har motarbetat föreningen och dess ändamål och skadat föreningens intressen eller handlat i strid med RF:s stadgar och beslut, kan av styrelsen uteslutas.

• Avseende skadat föreningen: Med angivande av orsak delges medlemmen beslut om Berörd medlem får inom tre veckor överklaga beslutet enligt reglerna i RF:s stadgar.
  • Avseende utebliven betalning: För medlem och deltagare i föreningsaktivitet, gäller att medlemsavgift samt övriga avgifter som beslutas av sektionsledning skall betalas senast 1 månad efter påbörjad aktivitet, om inte annan överenskommelse finns med styrelsen. Innan beslut om uteslutning/utträde fattas, skall medlemmen kontaktas av styrelsen och ges möjlighet att senast fjorton dagar efter denna kontakt reglera sin avgift. Vid utebliven betalning anses medlemmen ha begärt utträde ur föreningen

§9

Föreningens högsta ledning utövas av dess styrelse.

Det åligger därvid styrelsen särskilt att bereda frågor som skall behandlas av föreningens årsmöte och extra föreningsmöte, samt att under styrelsens verksamhetsår:

• Verkställa nämnda mötens
  • Planera, leda och fördela arbetet inom föreningen.
  • Ansvara för och förvalta föreningens medel.
  • Till föreningens årsmöte framlägga verksamhetsberättelse med resultat- och balansräkningar.
  • I särskild arbetsordning utforma föreskrifter och riktlinjer för föreningen och dess
  • Styrelsens ledamöter är gemensamt ansvariga för sin förvaltning.

§10

Styrelsen består av ordförande samt minst 4 ledamöter. Härutöver skall minst 2 suppleanter utses. Samtliga utses på föreningens årsmöte.

Styrelsen utser inom sig vice ordförande, sekreterare och kassör.

Styrelsen kan till sig adjungera ytterligare ledamöter.

Styrelsen får överlåta sin beslutanderätt i vissa grupper av ärenden till arbetsutskott eller sektionsledning.

§11

Styrelsen sammanträder när ordföranden eller minst halva antalet styrelseledamöter så bestämmer. Styrelsen är beslutsmässig om samtliga ledamöter kallats till sammanträdet och minst hälften av dem är närvarande.

Varje styrelseledamot har en röst. Beslut fattas med enkel majoritet. Omröstning sker öppet. Vid val är omröstningen sluten om så begärs. Vid lika röstetal avgörs val genom lottning. I andra frågor har sammanträdesordföranden utslagsröst. Vid sluten omröstning skall lotten skilja.

§12

Föreningens firma tecknas, förutom av styrelsen, på så sätt styrelsen beslutar.

Årsmöte

§13

Årsmötet är föreningens högsta beslutande organ. Det ska hållas senast fem månader efter avslutat räkenskapsår på tid och plats som styrelsen bestämmer. Styrelsen ska:

• Direkt efter det gångna räkenskapsåret, på föreningens hemsida och på föreningens anslagstavla, aktivera medlemmarna till det kommande årsmötet och vikten av val till kommande styrelse och övriga funktioner samt inlämning av
  • Senast tre veckor före mötet kalla medlemmarna till årsmötet genom publicering av kallelsen på föreningens hemsida och anslag på föreningens anslagstavla.

Har förslag väckts om stadgeändring, nedläggning eller sammanslagning av föreningen med en annan förening eller om det finns någon annan fråga av väsentlig betydelse för föreningen eller dess medlemmar ska det anges i kallelsen.

Verksamhets- och förvaltningsberättelser, revisionsberättelser, verksamhetsplan med budget och styrelsens förslag samt motioner med styrelsens yttrande ska finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I kallelsen ska det anges var dessa handlingar finns tillgängliga.

§14

Vid årsmöte skall förekomma:

1. Fråga om mötets behöriga utlysande
  2. Fastställande av dagordning
  3. Val av ordförande för mötet.
  4. Val av sekreterare för mötet.
  5. Val av två justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet
  6. Föredragning av styrelsens berättelse för det gångna verksamhetsåret.
  7. Föredragning av revisionsberättelse för det gångna verksamhetsåret.
  8. Fastställande av balans- och resultaträkning.
  9. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
  10. Fastställande av styrelsens storlek
  11. Val av föreningsordförande för en tid av ett år.
  12. Val av minst 2 styrelseledamöter för en tid av två år.
  13. Val av minst 2 styrelsesuppleanter för en tid av ett år.
  14. Val av 3 ledamöter i en valberedning varav en sammankallande som skall fungera till och med nästa årsmöte.
  15. Val av en revisor och en revisorssuppleant för en tid av ett år.
  16. Fastställande av medlemsavgifter
  17. Ärenden föreslagna av styrelsen
  18. Motioner, som inkommit till styrelsen från enskild medlem, jämte styrelsens yttrande
  19. Övriga frågor, som dock ej kan föranleda annat beslut än ett överlämnande till styrelsen

§15

Styrelsens ledamöter och revisorer är skyldiga att delta i årsmötet, såvida inte laga förfall föreligger. Styrelsens ledamöter har samma befogenheter som medlemmarna utom i frågor om ansvarsfrihet, där de endast har yttranderätt. Revisorerna har, om de inte är medlemmar, enbart yttrande- och förslagsrätt i de ärenden årsmötet behandlar.

§16

Enskilda medlemmar och styrelsen får lämna motion att behandlas av årsmötet. Förslag från en medlem ska lämnas till styrelsen senast tre veckor före ordinarie årsmöte.

Styrelsen ska avge yttrande över inkomna motioner inför årsmötet.

Extra föreningsmöte

§17

Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra föreningsmöte.

Styrelsen är skyldig att kalla till extra föreningsmöte när en revisor eller minst en tiondel av föreningens röstberättigade medlemmar begär det. En sådan framställning ska göras skriftligen och innehålla skälen för begäran. När styrelsen tagit emot en begäran om extra föreningsmöte ska den inom 14 dagar utlysa ett sådant möte. Det extra föreningsmötet ska hållas inom två månader från det att styrelsen tog emot begäran om det.

Styrelsen ska kalla medlemmarna till extra föreningsmöte senast 7 dagar före mötet genom publicering av kallelsen på föreningens hemsida och genom att kallelsen anslås på föreningens anslagstavla.

Vid extra föreningsmöte skall förutom punkterna (a-e) i § 14 endast ärenden som föranlett mötets sammankallande behandlas. Ärendena skall också anges i kallelsen.

§18

Vid årsmötet och extra föreningsmöte har varje närvarande medlem som uppfyller villkoren i § 6 en röst. Rösträknare skall utses. Beslut fattas med enkel majoritet om inte annat stadgas. Omröstning sker öppet om inte annat begärs. Vid lika röstetal har mötesordföranden utslagsröst, dock att vid val skall lotten skilja.

§19

Verksamhets- och räkenskapsår omfattar tiden 1 maj – 30 april.

Styrelsens arbetsår omfattar tiden från ordinarie årsmöte till och med ordinarie årsmöte året därpå.

Revision

§20

För granskning av föreningens räkenskaper och förvaltning utser årsmötet en revisor och en revisorssuppleant för en tid av ett år. Revisor skall till föreningens årsmöte avge revisionsberättelse avseende styrelsens förvaltning och räkenskaper. Revisor får delta i samtliga inom föreningen förekommande sammanträden och möten.

§21

För val av styrelse och övriga val, som årsmötet har att förrätta, skall årsmötet utse en valberedning bestående av minst tre ledamöter. En av valberedningens ledamöter skall av årsmötet utses till sammankallande. Årsmötet fastställer instruktion för valberedningen.

Stadgeändring

§22

Förslag om ändring av dessa stadgar får endast upptas till avgörande vid föreningens årsmöte och får inte antas med mindre fråga därom angetts i kallelsen till mötet och dessutom meddelats Älvsjö AIK. För godkännande av ändringsförslag fordras beslut av minst två tredjedelar av antalet angivna röster vid mötet.

§23

För beslut om föreningens upplösning fordras en majoritet av minst två tredjedelar av närvarande röstberättigade medlemmar vid två på varandra följande ordinarie årsmöten.

Medlemmar skall kunna styrka att de fullgjort sina skyldigheter mot föreningen. RF och specialförbund skall omedelbart underrättas om föreningens upplösning genom avskrift av protokollen från de årsmöten som beslutar åtgärden, liksom avskrift av balans- och resultaträkning samt revisionsberättelsen. Beslut om upplösning av föreningen skall innehålla föreskrift om användning av föreningens tillgångar.

Medlemskap i Älvsjö Allmänna Idrottsklubb (ÄAIK)

§24

Föreningen är medlem i Älvsjö Allmänna Idrottsklubb (ÄAIK). Detta medför rättigheter att företräda ÄAIK i officiella sammanhang. Föreningen är skyldig att använda de emblem, färger andra symboler som är specifika för ÄAIK i tävlings- och andra idrottssammanhang.

Medlemskap i Älvsjö Allmänna Idrottsklubbs Fritidsallians (Alliansen)

§25

Föreningen är medlem i Älvsjö Allmänna Idrottsklubbs Fritidsallians (Alliansen). Detta medför rättigheter och skyldigheter att som medlemsförening aktivt delta vid Alliansens årsmöte samt tillsättande av Alliansens styrelse. Tillsättandet av ledamöter i Alliansens styrelse samt ombud till Alliansens årsmöte utses av styrelsen i ÄAIK Innebandy.

Övriga bestämmelser

§26

Utöver dessa stadgar gäller till efterrättelse Riksidrottsförbundets (RFs) stadgar, allmänna tävlingsbestämmelser och övriga föreskrifter och anvisningar samt vederbörande specialförbunds stadgar, tävlingsbestämmelser och övriga föreskrifter.

Älvsjö 2017-08-20

Våra sponsorer