Makalös monsterpremiär av Maja
2022-10-28 21:47
Nöjd Maja efter JAS-premiären! Första-målet-bollen lades snabbt beslag på!

Fredagen den 28:e oktober spelade Maja S sin premiärmatch i JAS (Juniorallsvenskan) - det riksövergripande seriesystemet där tjejer upp till 18 år (födda 2004) får spela. Älvsjo AIK tog emot FBI Tullinge och ett jämnt derby var att vänta. Lagen följde varandra åt upp till 2-2, och Maja S låg bakom ÄAIKs båda mål.

I tredje perioden ökade tempot ytterligare, och ÄAIKs duktiga målvakt gjorde flera makalösa räddningar. Efter 8.22 snappade Maja upp bollen i anfallszonen, och efter att ha passerat en back drog hon ett lågt välplacerat skott mot borte stolpen - och premiärmålet var ett faktum!

Tullinges jakt på kvittering tog fart, och ÄAIK pressades hårt. Med en minut kvar tog Tullinge ut sin målvakt och spelade med 6 spelare mot 5. ÄAIK lyckades skicka bollen mot tom bur två gånger - men bollen rann strax utanför. Vid 19.29 kunde dock slutresultatet fastställas när Maja S punkterade matchen genom att sätta ett välplacerat skott mitt i den tomma buren.

I protokollet noterades således 2+2 = 4 poäng, vilket får ses som en makalöst fin JAS-premiär av blott 13-åriga Maja S.