Dam Junior

Klara för JSM - också känt som Festen
2024-03-24 23:33
4-0-målet i inledningen av den tredje perioden.

Efter 7-0 mot Nykvarn i Jas-playoffet är Älvsjös DJ-tjejer klara för JSM i Uppsala. Där möter de 15 av Sveriges övriga bästa DJ-lag.

Älvsjö knep seriesegern i Jas-grupp E1. Efter de två inledande förlusterna i början av säsonger har seger efter seger radats upp i seriespelet - där endast Nacka/Värmdö lyckats sno poäng från den blåa maskinen.

På 13 matcher blev det 10 segrar, 1 oavgjord och 2 förluster. 32 insläppta mål är bäst i Sverige (tillsammans med RIG, Warberg och Karlstad) - och det är försvars- och målvaktsspelet som varit tungan på vågen i jämna matcher mot Huddinge och TT. Som seriesegrare stod tvåan i serie E2 i vägen för JSM i mitten av april. I en direkt avgörande match i fredags skulle det avgöras vilket lag som kunde boka Uppsala-resan.

Nykvarn öppnar matchen med ständiga max-löpningar och aggressivt närkampsspel. Det tar Älvsjö några minuter att komma in i matchen, men sedan är det det blåa laget som skapar de farligaste chanserna.

I den 14:e minuten hittar Emmy Söder rätt för första gången i matchen, framspelad av Nathalie Gustafsson. 1-0 till Älvsjö som också står sig till första pausen. Även i den andra perioden gör Emmy Söder periodens enda mål fram till 2-0, assisterad av Alexandra Carlbom.

Med 20 minuter kvar är Älvsjö i kontroll av matchen och spelet kommer bättre och bättre igång. Anna Jonsson sätter snabbt 3-0 innan islossningen kommer sista 7 minutrarna då Älvsjö går ifrån till 7-0 genom mål av Elise Ollert, Nathalie Gustafsson, Anna Jonsson igen och till sist också Emilia Siimes-Gladh.
   Nykvarn är nära att spräcka Tilde Alstermarks nolla på slutet men hon är omöjlig att överlista denna kväll och borde kanske fått minst en assist också med flera fina utkast som resulterade i vassa omställningar.

Älvsjö är nu klara för JSM den 19-21 april i Uppsala. Totalt 16 lag kommer att delta på DJ-sidan och hittills är dessa lag klara utöver Älvsjö.

• Lund
  • RIG
  • Lockerud
  • Kais Mora